4 روش موفقیت در استارت آپ

کسب و کار یا استارتاپ خود را چگونه با این ۴ روش موفق کنیم؟

شما هم قصد دارید استارتاپی را راه بیندازید؟ یا در حال حاضر شروع کرده‌اید؟ با مطالعه‌ی مقاله پیش رو، با چالشهای شروع و ادامه ی کسب کار آشنا خواهید شد.

+6
5/5 ( 2 نظر )
طبق تجربه اکثر کسب و کار یا استارت آپ ها، دیر یا زود بعد از شروع کار، شکست میخورند. دانستن چرایی این امر، برای اینکه جزو معدود استارتاپ های موفق باشید، امری بسیار ضروری است.

بین ۵۰ تا ۹۰ درصد استارتاپ ها و کسب و کار ها، در نهایت با شکست مواجه می شوند. این رقم، برای بررسی میزان موفقیت این کسب و کارها، بسیار دلهره آور می باشد.

اما چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، این است که دلیل این شکست ها را درک کنیم.

 

چرا اکثریت این کسب و کارها با شکست مواجه می شوند؟

بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه‌ی CBInsights صورت گرفته است، دسترسی به سرمایه، دومین دلیل مهم عدم موفقیت استارتاپ ها است. مشکل از آنجایی حادتر می شود که کارآفرینان، سرمایه های خود را هم در استارتاپ خود درگیر کنند، صرفا به این دلیل که سرمایه گذاری حاضر به اعتماد به طرح کسب و کار و استارتاپ آنها نبوده، و سرمایه ای در اختیار آن فرد کارآفرین نمی گذارد. این معضل، همواره شروع یک کسب و کار را بر سر دوراهی تردید قرار خواهد داد.

اگر شما مخاطب گرانقدر علم پول نیز قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارید، ولی با این مشکل دست و پنجه نرم میکنید، نگران نباشید، هنوز تمام امیدتان از بین نرفته است!

ما در ادامه ۴ روشی که شما میتوانید، حتی با محدودیت در سرمایه و منابع نیز موفق به انجام کارهای مد نظرتان شوید را شرح خواهیم داد.

 

شروع استارتاپ

۱.شروع کنید

شروع کردن و ادامه دادن، مهمترین مرحله و بحرانی ترین چالش راه اندازی یک استارتاپ است. چرا فکر میکنید که برای شروع یک کسب و کار، باید حتما مقدمات عالی، و زرق و برقداری داشته باشید؟ یا تمامی امکانات و تجهیزات در سطح عالی باید وجود داشته باشید؟ آیا تا به حال فکر کردید که یک شروع پر زرق و برق، نسبت یه یک شروع منطقی و ساده تر، چه تفاوتی را در ادامه ی کسب و کار برای شما خواهد داشت؟ آیا تاثیر یک شروع پر سر و صدا، در بلند مدت نیز در کسب وکار شما وجود خواهد داشت؟!

 

پس ما به شما می گوییم:

زمانی که کسب و کار یا استارتاپی را شروع کردید، بسیار ضروری و اصولی است که هزینه های خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید.

 

کارهایتان را خود انجام دهید

-تا حد امکان کارهایتان را خودتان رفع و رجوع نمایید

کارها و اموری را که خودتان می توانید انجام دهید، یا حداقل با کمی زمان و انرژی گذاشتن قادر هستید که روش انجام آن را فرا بگیرید، به هیچ عنوان برون سپاری نکنید.( تعریف برون سپاری اینکه: استفاده از تخصص و دانش دیگران برای انجام کاری در قبال پرداخت هزینه)

برای مثال، فرضا اگر بخواهید که کار طراحی نرم افزاری انجام دهید، یک انتخاب مناسب بین نرم افزار با لایسنس رایگان، یا نسخه ی پولی می تواند نیازهای شما را رفع نماید. شاید واقعا نیاز نباشد که شما برای انجام آن کار طراحی، یا پروژه ی نرم افزاری  و یا … کسی را استخدام کنید، یا برون سپاری‌ای انجام دهید، و با کمی همت بیشتر خودتان بتوانید نیاز خود را برطرف نمایید.

بهتر این است که شما امور و کارهایی که برای انجام آنها زمان بیشتری دارید و زمانبر بودنشان نیز تاثیری در سایر بخش های استارتاپ یا کسب و کار شما نمی گذارد را شناسایی کرده، و امتحان کنید که آیا طی این مدت خودتان یا اعضای تیمتان می‌توانید آن کار را انجام دهید یا خیر؟ حتی اگر انجام آن نیاز به طی یک مدت به عنوان دوره ی آموزشی داشته باشد.

 

هزینه ها را کاهش دهید

-مخارج شخصی را به حداقل برسانید

حقوق های زیاد؟ الان نه!

البته هدف و برنامه این است که بعدا به آن دست بیابید. اما باید با حقیقت نیز روبرو شوید، درست است که تلخ است، اما اگر برخلاف آن نیز عمل کنید، فرصتهای خود را از دست خواهید داد.

حقیقت این است که در حال حاضر شما استطاعت و توانایی این را ندارید که به سبک استارتاپ های مولتی میلیونر، که از منابع مالی زیاد و اسپانسر های قوی بهره می برند، کار خودتان را جلو ببرید. شما در حال حاضر به ماشین های لوکس، و دفتر کار مجلل نیازی ندارید. مطمئنا فعلا یک دفتر کار خیلی خیلی معمولی، و خودرویی که پاسخگوی نیاز های فعلی شما باشد، کافی خواهد بود.

دوست عزیز، کارآفرین محترم، شما باید تمام خرج های حاشیه ای و شخصی خود را کاهش دهید، تا بتوانید ۱۰۰ درصد منابعی که در حال حاضر دارید را بر روی رشد و گسترش کسب کار خود متمرکز کنید.

 

بر کارهای درآمدزا تمرکز کنید

-بر فعالیتهای درآمد زا تمرکز کنید

اهمیتی ندارد که چقدر استارتاپ شما درخشان است؟ یا استراتژی بلند مدت شما چقدر عالی و همه چیز تمام است!

شما محکوم و آماده ی شکست خواهید بود، اگر که نتوانید در گامهای اولیه، کسب و کار خود را بوسیله ی پول و سرمایه حفظ کنید و نگه دارید.

 

بنابراین فعلا مهمترین کاری که شما باید انجام دهید، این است که از طریق انجام فعالیت های درآمد زا (ترجیحا در راستای موضوع کسب و کارتان) اقدام به ایجاد درآمد نموده ، و پول حاصل را به شرکت یا استارتاپتان تزریق نمایید. حتی اگر بتوانید نظر مثبت یک سرمایه گذار را نیز جلب نمایید که غافله را بردید!

البته حواستان باشد، که قبل از این کار باید با دقت و وسواس بر روی بیزینس پلن خود کار کرده باشید، و کسب و کار خود را کاملا شسته و رفته، بعنوان یک مدل کاملا سودساز و آینده دار، به سرمایه گذار معرفی نمایید. یادتان باشد، برای سرمایه گذار به هیچ عنوان پول علف خرس نیست! پس حساب شده و محتاط عمل کنید.

علم پول جهت کمک به شما عزیزان، قصد دارد مباحث مربوط به بیزنیس پلن را نیز در چند مدت آینده ارائه نماید.

شما می توانید از طریق این لینک به محتوایی که در آینده منتشر خواهد شد، دسترسی داشته باشید.

 

جراید را جدی بگیرید

۲.عرصه ی جراید و مطبوعات

تازه وارد ها، بخصوص بازنده ها، معمولا از اینکه توجه رسانه ها، سایت های خبری و جراید را به سمت خود جلب کنند، مقاومت می‌ورزند.  

بعید به نظر می‌رسد که شما توانایی و بودجه ای برای استخدام یک فرد حرفه ای و متخصص را در امر روابط عمومی داشته باشید، و مطمئنا هم حتی پولی برای برون سپاری نیاز ها و خواسته های روابط عمومی استارتاپ و کسب کار خود نخواهید داشت، (و گاها اگر هم داشته باشید، با توجه به مبحثی که پیشتر در مورد برون سپاری خدمتتان عرض کردیم، بهتر است که انجام نشود)

اما نکته ی بسیار مهم و شاید هم تلخ این است که: باید بدانید اگر توجهی به محصولات حتی درخشان و ممتاز شما نشود، پیشروی اولیه ی استارتاپ شما بسیار کند صورت خواهد گرفت.

 

به پادکستها مراجعه کنید

-تمرکز روی پادکست ها

به دنبال پادکست های مرتبط و درجه یک در صنعت و عرصه ی مورد فعالیت خود و حتی صنایع مرتبط بگردید. با این پادکست ها تماس بگیرید، و به آنها پیشنهاد دهید که در پادکست آینده ی خود، مصاحبه ای با شما ترتیب داده و در آن به معرفی کسب و کار خود، مزیتهای آن و اینکه چه نیازی از مردم را می تواند پاسخگو باشد، بپردازید.

هر پادکست، مصاحبه و معرفی شما در وبسایتها، جراید و روزنامه ها، می تواند توجه ها را به سمت کسب و کار شما جلب نموده و یا حتی لینکی به وبسایت استارتاپ شما بزند.

-تحقیق کنید که کدام رسانه یا وبسایت مصاحبه ای با بنیانگذاران کسب و کار انجام میدهد

با یک جستجوی ساده در اینترنت، می توانید به راحتی این وبسایتها را پیدا نمایید. وبسایتهایی که با افراد موسس و بنیانگذار استارتاپ‌ها به عنوان ایده‌ای نو و کسب وکاری نوپا مصاحبه نموده و به معرفی آنها در رسانه‌ی خود می پردازند. البته باید به سراغ آنهایی بروید که فعلا اندازه ی کسب و کار برایشان مهم نیست و صرف ایده و وجود یک استارتاپ، می تواند توجه آنها را برای مصاحبه جلب نموده و تبعیضی در این مورد قائل نمی شوند. با آنها تماس گرفته و خود را معرفی کنید.

اما این کار چه مزیتی دارد؟

این کار سبب می شود، که نه تنها توجه بیشتری از مخاطبان بالقوه را به سوی خود جلب کنید، یک مزیت دیگر هم دارد، آن هم این است که قاعدتا اکثر سرمایه گذاران و یا حتی افراد متخصص و توانا، به دنبال استارتاپ ها و کسب و کارهای نابی هستند که در آن سرمایه گذاری و یا با آن همکاری کنند، و قاعدتا یکی از رسانه هایی که افراد مذکور در آن به جستجوی خواسته ی خود میگردند، رسانه هایی که به معرفی کسب و کار های نوپا یا استارتاپ ها می پردازد خواهد بود. پس حواستان جمع باشد!

 

 پست مهمان

-تبدیل به یک شرکت کننده شوید! به چه معناست؟

همزمان که کسب و کار خود را از طریق مصاحبه با رسانه ها و وبسایتها معرفی می کنید، نیاز است که کمی مهارت نویسندگی را نیز در خود پرورش دهید، به این منظور که خود شما هم تبدیل به یک نویسنده در همین منابع اطلاعاتی شوید. بسیاری از وبسایتها و رسانه ها هستند، که اتفاقا از انتشار محتوای کاربران مهمان در رسانه و وبسایت خود مشتاقانه استقبال می کنند. البته به این راحتی ها هم نیست، شما باید بتوانید متنی را آماده نمایید که در حین اینکه میتواند محتوایی غنی را برای آن وبسایت یا رسانه به ارمغان بیاورد، به معرفی کسب و کار و استارتاپ شما ختم شود. این کار معمولا با ارائه ی مقاله ای که دارای محتوای آموزشی درمورد ماهیت و کسب وکار شما است، و مزیت ها و ویژگی های آن کسب و کار و صنعت را تشریح می کند، قابل انجام است. در نهایت، به بهانه ی محتوای خوبی که برای آن سایت یا رسانه فراهم کرده اید، می توانید با موافقت آنها، لینکهایی را نیز به سایت استارتاپ خود و یا صفحه ای از محصول خاص مورد بررسی ترتیب بدهید.

این مشارکت در رسانه های مختلف، اگر که بصورت منظم و در طول زمان صورت بگیرد، می تواند توجه افراد مختلف، سرمایه گذاران، روزنامه نگاران و همه ی افراد بالقوه ای که به نوعی با کسب وکار شما در ارتباط هستند را به سوی شما جلب کند که بسیار ارزشمند است، اینطور نیست؟

پست مهمان، ویدئو و انواع دیگری از محتواها، نقش کارمند روابط عمومی شما و یا حتی خیلی فراتر از آن را برای شما ایفا می کنند.

شبکه های اجتماعی میتوانند اعتبار و شهرت استارتاپ و کسب وکار شما را افزایش دهند.

 

ژورنالیستهای تازه کار

-روزنامه نگاران و رسانه های جدید را انتخاب کنید

موسسان استارتاپ ها، اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند، که سراغ رسانه های بزرگ و حرفه ای رفته، و قاعدتا به دلیل سطح بالای کاری این روزنامه ها و سایتها، و نفوذهای بسیاری که نیاز است برای جلب توجه آنها صورت بگیرد، موفق به انجام هدف خود نمیشوند. البته ما منکر حالت دیگر آن نمیشویم، یعنی اگر بتوانید توجه این رسانه ها را جلب نمایید که صد البته برگ برنده ی شما نیز خواهد بود! اما بحث ما این است که در وضعیت فعلی، منطقی به نظر نمیرسد که سمت اینگونه رسانه ها برای معرفی کسب و کار خود بروید. زیرا پیشنیاز ها و شروطی دارند که اکثر نمی توانید از پس آنها بر بیایید.

اما در عوض، رسانه های جدید عملا خودشان به دنبال معرفی سرگذشت استارتاپ های ناب، هیجان انگیز و بکر میگردند، که اتفاقا استارتاپ شما نیز این ویژگی ها را دارد، درست است؟ پس هر دو طرف این اتفاق از این امر منتفع خواهید شد، و به نوعی یک معامله ی برد برد است.

 

محتوا مهم است

-از محتوای سایت خود غافل نشوید

تحقیقات نشان می دهد، که کسب و کارهایی که اقدام به ارائه ی محتوا از طریق وبسایت خود میکنند، لینک، بازدید و ترافیک بیشتری را برای کسب و کار خود تجربه خواهند کرد. اگر موفق نشدید که با رسانه های دیگر جهت معرفی کسب و کارتان به توافق برسید ، پس خودتان باید یک رسانه باشید!

بسیاری از استارتاپهای امروزه، بحث ارائه ی محتوای مرتبط با کسب و کار خود را بصورت جدی دنبال کرده اند، و توانسته اند هر ساله میلیونها مخاطب را از طریق محتوایشان جذب و به سمت کسب و کارشان هدایت کنند.

اینکار به سادگی می تواند پیامتان را به مخاطبانتان برساند.

 

کنترل شده توسعه دهید۳.کسب وکارتان را به موقع و به آرامی توسعه دهید

تحقیقات نشان می‌دهد که از بین همه‌ی دلایلی که به شکست استارتاپ ها می انجامد، توسعه‌ی بی موقع کسب و کار بیشترین تاثیر و سهم را داشته است.

دقت کنید، وقتی که شما کسب و کاری را با وجود بودجه ای که در اختیار دارید اداره می کنید، و احیانا هم اگر این بودجه محدود باشد، شما به دلیل فشارهای دخل و خرجتان و یا حتی روانی، به دنبال این هستید که کارها خیلی سریع اتفاق افتاده و موجب رشد شما شود.حال اگر که همزمان هم به دنبال منابع مالی باشید، این دقدقه نیز استرس شما را افزایش خواهد داد. به همین سبب، شما بی صبرانه بدنبال این هستید که کسب و کارتان چشمگیرتر و برازنده‌تر به نظر بیاید، و درنتیجه بتوانید سرمایه های هنگفت تری را از سرمایه گذاران بزرگتر جذب کنید.

ما موکدا هشدار میدهیم، که این اشتباه را مرتکب نشوید.

سعی کنید که آهسته و بصورت پیوسته کسب و کار و استارتاپ خود را توسعه دهید. با دقت هر تصمیم و انگیزه ای را که به رشد و گسترش کسب و کار شما مرتبط خواهد بود را تجزیه و تحلیل کنید.

بله، اینکار روند رشد را طولانی تر خواهد کرد، اما شما هنوز هم کسب و کار خود را خواهید داشت!

 

دو رئیس همکار

۴.با یک متخصص و همراه کار را شروع کنید

دو رئیس و بنیانگذار، بهتر از یکی خواهد بود. شروع یک کسب و کار با یک همکار، یکی از موثرترین راههایی است که هنوز هم برای رشد و موفقیت استارتاپ ها دست کم و گاها نادیده گرفته می شود.

شرکتهای جدیدی که با دو موسس شروع به کار میکنند، احتمال موفقیتشان بسیار بیشتر است. آنها استارتاپ خود را ۳۰ درصد بیشتر نسبت به کسب و کارهای با یک موسس رشد خواهند داد، و همچنین افزایشی سه برابری را در رشد مشتری و مخاطبان خود تجربه خواهند کرد.

یک همکار و موسسی که افکار و رویاهای شما را سهیم باشد، و تلاش کند که با سعی و کوشش آنها را به واقعیت تبدیل کند، می تواند بزرگترین دارایی کسب و کار شما باشد. پس حتما این نکته را درذهن خود داشته باشید.

 

با ورود یا ثبت نام در علم پول، از تمامی امکانات فعلی و آتی استفاده نمایید.

علم پول، رونق کسب و کار شما را با آموختن علم پول واقعیت می‌بخشد.

شما می توانید سری مقاله های مرتبط با کسب و کار را از اینجا از نظرهای گرانقدر خود بگذرانید.

5/5 ( 2 نظر )
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

معرفی مرجع(های) این مطلب


ارائه شده توسط علم پول از سری مقاله های کارآفرینی


x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
1 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات
1
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x