چگونه یک سرمایه گذار موفق شویم

چگونه یک سرمایه گذار موفق شویم؟

در صورتی که یک سرمایه گذار تازه کار هستید، برای موفقیت در سرمایه گذاری خود، این 10 مورد را حتما انجام دهید

5/5 (2 نظر)

مطمئنا برای همه ی ما یک سرمایه گذار موفق شدن، آرزویی همیشگی و آرمانی است. این ایده که پول شما از طریق سرمایه گذاری هایی که انجام می دهید، برای شما کار کند یک ایده و فکر بسیار جذاب است.

این روش از راههای بسیار مهمی برای رسیدن به ثروت است. اگرچه، اگر شما یک سرمایه گذار مبتدی هستید، آگاه و هوشیار باشید که سرمایه گذاری موفق به این راحتی ها هم نیست!

شما ممکن است تمام پولی که همین الان دارید را نیز از دست داده و وضعیتتان نیز بدتر از قبل شروع سرمایه گذاری شود. برای اینکه از این اتفاق دوری کنید، این ۱۰ نکته ی اصولی و بنیادی برای موفقیت در هر سرمایه گذاری را با دقت بخوانید و بدان عمل نمایید:

 

سرمایه گذاری قمار نیست

سرمایه گذاری با قمار متفاوت است

شما نباید قمار کردن یا به عبارتی انجام کاری با حدس و گمان را با سرمایه گذاری اشتباه بگیرید. اگر شما بی اختیار نسبت به بعضی شایعات رایج واکنش نشان دهید، یا اینکه بصورت کورکورانه سهامی بخرید، این اسمش سرمایه گذاری نیست.

سرمایه گذاری یعنی اینکه شما بصورت آگاهانه و با مطالعه، و با در نظر گرفتن همه ی جوانب، تصمیمی که بهینه تر می باشد را گرفته و با آن نیز راحت بوده و به قصد کسب سود و بازدهی، برای مدتی آن را مدیریت کنید.

 

تجقیقات کلید موفقیت در سرمایه گذاری

تحقیقات کلید کار است

شما قبل از اقدام به هرگونه سرمایه گذاری، ابتدا می بایست در مورد آن تحقیق نمایید. تحقیق و مطالعه به شما کمک میکند که یک ابزار، سرویس، فرصت یا محصول را بشناسید و بدانید که دارید چه چیزی را خریداری میکنید؟ مثلا اگر علاقه مند هستید که در سهام سرمایه گذاری کنید، در مورد شرکت صاحب آن سهام، برنامه های آتی، دارایی ها و … تحقیق نمایید. مطمئن باشید که اگر تحقیقات شما درست و کافی باشد، بعدا نتیجه ی آن را خواهید دید و برعکس!

 

داشتن افق سرمایه گذاری

 

 

داشتن یک افق زمانی برای سرمایه گذاری

بدون اینکه در ذهن خود یک بازه زمانی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته باشید، اقدام به سرمایه گذاری نکنید. اگر شما هدفگذاری میکنید که مثلا سرمایه ی خود را برای خرید یک خانه جمع آوری  کنید، بازه ی زمانی سرمایه گذاری شما باید میان مدت باشد. و یا اینکه اگر شما برای اینکه بتوانید خرج تحصیلات فرزندتان را بدهید، دارید پول جمع میکنید، این سرمایه گذاری باید از نوع بلند مدت باشد. به طور خلاصه، شما در ابتدا باید نسبت به انتظاراتی که از سرمایه گذاری خود دارید، مدت زمانه مورد نیاز برای سرمایه گذاری را مشخص نمایید. این موضوع شما را در انتخاب فرصت های سرمایه گذاری یاری خواهد داد…

 

متعادل بودن ریسک و بازدهی

متعادل بودن ریسک نسبت به بازدهی

حتما به خاطر داشته باشید که بازدهی‌ای که شما از سرمایه گذاری دارید، جدا از ریسکهای مربوط به آن نیست. مثلا اگر یک سرمایه گذاری به شما پیشنهاد شد که نرخ بازدهی بسیار فوق العاده ای داشت، حتما به مخاطرات و ریسک های موجود در دل  آن سرمایه گذاری نیز فکر کنید و آنها را شناسایی نمایید. و این نکته را در نظر بگیرید که اگر خدای ناکرده، اوضاع بر طبق انتظارات شما پیش نرفت، چقدر ضرر خواهید کرد؟ این همان ریسک موجود است، هیچ وقت ضرری که احتمال دارد در صورت ناموفق بودن سرمایه گذاری برای شما اتفاق بیفتد، نباید از استطاعت مالی فعلی شما بیشتر باشد، تا بعدا خدای ناکرده بدهکار نشوید!

 

قدرت ریسک پذیری شما

در نظر گرفتن قدرت ریسک پذیری خود

هیچ وقت چشمان خود را بر روی قدرت و میزان ریسک پذیری خود نبندید. شما باید ظرفیت خود را برای اینکه چقدر ریسک را میتوانید تحمل کنید در نظر بگیرید. اگر شما از آن دسته از سرمایه گذارانی هستید که رک بگوییم، مثلا در بازار سهام معده‌ی هضم کردن نوسانات صعودی و نزولی موجود در بازار را ندارید، شاید بهتر باشد پولتان را برای خرید اوراق قرضه با نرخ سود ثابت سرمایه گذاری کنید، یا در بهترین حالت اگر نمیتوانید از بازار سهام دل بکنید، اقدام به خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری کنید، تا نوسانات بازار را متخصصان حرفه شناسایی و هضم کنند و شما فقط نتیجه ی کار را ببینید!

 

 

رعایت تنوع در سرمایه گذاری

شاید این جمله را بارها شنیده باشید: هیچ وقت تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید. تنوع یکی از راه هایی است که شما بتوانید ریسک سرمایه گذاری خود را پایین بیاورید، طوری که اگر یکی از سرمایه گذاری هایتان موفق نبود، از کل سرمایه شما حفاظت شود. این امر همچنین باعث میشود که سرمایه ی شما در مقابل نوسانات و تغییرات شدید قیمتی در یکی از سرمایه گذاری هایتان، در امان باشد.

 

هیچ ارزانی بی حکمت نیست

گول قیمت های پایین را نخورید

فقط به این خاطر که شما قادر باشید که چیزی را در قیمت پایین بخرید، آن را به یک سرمایه گذاری خوب تبدیل نمیکند. در سرمایه گذاری این موضوع مهم است که بتوانید ارزشها و فرصت های کسب سود را پیدا کنید. حتی یک سهام با قیمت بالا نیز میتواند در قالب یک مدت مثلا ۳ماهه فرصت های کسب سود را در دل خود داشته باشد. همینطور در نقطه ی مقابل، یک سهام با قیمت چند تومانی نیز ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد، طوری که در مقابل خرید آن نتوانید مقاومت کنید، اما ممکن است شما وحشتناک ترین سرمایه گذاری ممکن را با خرید آن سهام انجام دهید…

 

مالیات و عوارض را حساب کنید

 

عوارض و مالیات را به یاد داشته باشید

قبل از اینکه سرمایه گذاری ای انجام دهید، ابتدا در مورد قوانین مالیاتی و عوارضی آن اطلاعاتی کافی بدست آورید، مثلا ممکن است با خرید یک تیم فوتبال، از مالیات معاف شوید، یا موقعیتی را به لحاظ سرمایه گذاری خوب پیش بینی می کنید، بدون اینکه هزینه های مالیاتی و عوارض آن را لحاظ کرده باشید. پس قبل از اینکه جایی سرمایه گذاری کنید، حساب کنید که بعد از اینکه مالیات و عوارض را پرداخت کردید، در مدت سرمایه گذاری مد نظر، چقدر بازدهی برای شما به ارمغان خواهد آمد.

 

حواستان به هزینه ها باشد

 

از هزینه ها چشم  پوشی نکنید

به عنوان مثال، در مورد بازار سهام، سعی کنید هزینه های خود را کنترل کنید، این کار با مدیریت سهام بدون انجام معاملات متوالی و بی مورد و متعاقبا افزایش هزینه های کارگزاری امکان پذیر خواهد بود. که در نهایت باعث کسب سود بیشتر از آن سرمایه گذاری خواهد شد. یا در مورد فرصتهای دیگر سرمایه گذاری، حتما در بازدهی مورد انتظار خود، بحث هزینه های مورد نیاز به جهت رسیدن به سود مد نظر را در محاسبات خود وارد نمایید.

 

به موفقیت باور داشته باشید

هیچ کس نمیتواند موفق شود حتی با مطالعه و تحقیق!

بر این باور نباشید که برای مثال بازار سهام کارآمد نیست، و شما نمیتوانید از طریق شناسایی سهام پرپتانسیل به سود برسید، لیکن این امر کار آسانی نیست. و تمام معامله گرهای موفق به اطلاعاتی که شما نیز دسترسی دارید، مراجعه میکنند و موفق میشوند. شاید تفاوت آنها با شما در میزان مطالعه، تلاش و تمرکز بر مهارت های مورد نیاز برای سرمایه گذاری باشد، نظر شما چیست؟!

این امر امکان پذیر است که شما بتوانید سرمایه گذاری های خوبی در بازار سهام یا دیگر زمینه های سرمایه گذاری انجام دهید، اما درصورتی که مطالعات و تحقیقات مورد نیاز را انجام داده و مهارتهای خود را برای این حرفه افزایش دهید.

 

 

حرف پایانی علم پولسخن پایانی علم پول

اگر شما پولی دارید که با آن قصد دارید سرمایه گذاری انجام دهید، و قادر هستید که این مقاله ‌ی ام ال ما رکتینگ را مطالعه کنید، با تمرکز بر موارد گفته شده و تمرین کردن آنها، مطمئنن شما موفق میشوید که سرمایه گذاری های کم ریسک و موفقی انجام داده و به اهداف مالی خود نزدیک تر شوید…

علم پول امید دارد، که همه ی ما علم پول را در زندگی خود درک کرده و جدی بگیریم…

 

5/5 (2 نظر)
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

معرفی مرجع(های) این مطلب


تهیه و ندوین شده بصورت اختصاصی توسط تیم تولید محتوای علم پول


x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
2 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات
2
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x