بازاریابی شبکه ای ، توهم یا واقعیت ؟

4.3/5 (4 نظر)

بازاریابی شبکه ای یا «نت ورک مارکتینگ» نوعی شیوه فروش است که یک کمپانی محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه می فروشد و مشتری ها پس از خرید می توانند برای این محصولات بازاریابی کنند و سود ببرند.

گزارش ها و مقالات در اینکه چه کسی برای نخستین بار بازاریابی شبکه ای را پایه ریزی نمود متفاوت می باشند ، اما بسیاری آقای کارل رن بورگ به عنوان پدر بازاریابی شبکه ای ، نام برده اند. وی در سال ۱۹۴۵ پس از تحقیقات بسیار ، به همراه همسایه اش دکتر کاسبری ولی میتینگز، یک طرح بازپرداخت چند لایه ای را به شرکت خود اضافه کردند و بدین ترتیب بازاریابی شبکه ای پا به عرصه وجود گذاشت.

بیشتر افراد در برخورد با واژه «بازاریابی شبکه ای» فکر می کنند که بازاریابی شبکه ای یعنی چیزی بشکل گلدکوئست، و گلدکوئست هم یعنی بازاریابی شبکه ای! علت این موضوع سابقه دیرینه ای است که ما در فرهنگ شنیداری و عمدتا بدون مطالعه خودداریم. اما یک واقعیت وجود دارد اینکه ، شرکت هایی مثل گلد کوئست ، و دیگر شرکت هایی که در گذشته تحت عنوان بازاریابی شبکه ای فعالیت می کردند تنها کلاهبرداری خود را با این سیستم انجام میدادند و هیچ کالایی در میان نبود !

حتما شما هم این را شنیده اید که در زمان هایی نه چندان دور، عمده کالاهایی که برای اولین بار به کشور وارد می شدند و مورد استفاده عموم قرار می گرفتند، به نوعی نام تجاری خود را بین مردم جا می انداختند که انگار تنها کالای تولید شده از آن نوع، فقط همان مارک تجاری بوده است و بس!

chart shabake

مثلا وقتی مردم می خواستند بگویند که یک بخاری خریده اند  می گفتند: یک دئو ترم خریده ام، به دستمال کاغذی می گفتند کلینکس، به پودر لباسشویی می گفتند تاید، به مایع ظرفشویی می گفتند ریکا … حال آنکه اینها صرفا نام های تجاری هستند و ده ها مارک تجاری دیگر همزمان همان نوع کالا را تولید و عرضه می کردند.

این موضوع در موردبازاریابی شبکه ای هم صادق است که البته تاریخچه به وجود آمدن، تکامل تدریجی و توسعه آن به سال ها قبل از به وجود آمدن شرکت هایی مثل گلدکوئست و امثال آن بازمی گردد.

بیست و نهم آبان ماه سال ۱۳۸۷، شخصی به نام سید رضا حسینی این مقوله را به شکل بازاریابی شبکه ای مجاز، برای اولین بار در ایران به طور رسمی و به عنوان اختراع در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسمی رساند. حدود یک سال بعد، یعنی در هشتم دی ماه ۱۳۸۸ (۲۸ دسامبر ۲۰۰۸) بازاریابی شبکه ای قانونی اعلام شد و وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران، قوانین و مقررات فعالیت در بازاریابی شبکه ای و مرز بین فعالیت شبکه ای (نت ورک مارکتینگ) را با فعالیت هرمی مشخص کرد.

این در حالی است که در اخبار جمهوری اسلامی ایران، غالبا بر غیرقانونی بودن بازاریابی هرمی تاکید می شود و مدام در رسانه ها خبرهایی مبنی بر جلوگیری از فعالیت فعالان این شغل و غیرقانونی بودن این شبکه ها منتشر می شود.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بعد از دو سال تلاش و بررسی های طولانی، چند شرکت برای اولین بار در تاریخ ایران موفق به کسب مجوز بازاریابی شبکه ای از وزارت بازرگانی شدند. بازاریابی شبکه ای یا «نت ورک مارکتینگ» نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانی ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند، و مشتریان پس از خرید، در صورت تمایل می توانند محصولات کمپانی را بازاریابی و برای خود سودآفرینی کنند.

درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می شود. یک نماینده فروش علاوه بر جذب مشتریان، آموزش نیروهای تازه وارد را در جهت جذب مشتریان برعهده دارد. بازاریابی شبکه ای در واقع هدف همه شرکت هاست (هم شرکت های دارای بازاریابی شبکه ای و هم شرکت های فاقد آن).

اگر شما شنیدید که یک شرکت با سابقه اعلام کرده است که «در صورت معرفی یکی از دوستانتان به ما در خرید بعدی از تخفیف برخوردار شوید» این همان بازاریابی چندسطحی است. انجمن های سلامتی، آژانس های املاک، شرکت های ارتباط تلفنی و صنایع مختلف دیگر، از این روش استفاده می کنند. اغراق نکرده ایم اگر بگوییم برخی مشاغل تخصصی (پزشکان، دندانپزشکان، حسابداران) مرگ و زندگی شان به مشتریانی بستگی دارد که آنها را به دیگران معرفی می کنند. تمام این مشاغل به سادگی تلاش می کنند تا مشتریان کنونی آنها تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات آنها را برای مشتریان بالقوه انجام بدهند.

chart shabake 2

اما درآمد شرکت و پورسانت بازاریابان از کجا تامین می شود ؟

shabakeh-tozi

تفاوت دسیسه هرمی و بازاریابی شبکه ای سالم

networking-compare

آیا فعالیت در بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی است ؟

کاملا قانونی بوده و از سال ۱۳۸۸ ، قانون گذاری انجام شده. در حال حاضر شرکت هایی هم هستند که در حال فعالیت می باشند. برای اطلاع از قوانین مربوطه و همچنین لیست شرکت هایی که مجوز فعالیت در بازاریابی شبکه ای را گرفته اند می توانید به وبسایت رسمی بازاریابی شبکه ای: دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکتهای بازاریابی شبکه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایید.

شرکت های سنتی

در شرکت فاقد سیستم بازاریابی شبکه ای، شرکت مدیر و نمایندگان فروش را استخدام می کند. این نوع شرکت ها برای استخدام نمایندگان فروش به دلیل کمبود منابع مالی که شرکت باید به عنوان حقوق پرداخت کند و همچنین تعداد افرادی که مدیر فروش قادر است آنها را به کار گیرد، دارای محدودیت است.

زمانی که مدیر فروش به دلیل افزایش حجم کارها قادر به اداره امور نباشد، شرکت مجبور به استخدام مدیر دیگری در کنار مدیر قبلی و یا ارتقاء یکی از نمایندگان فروش به مدیر می شود. به این حالت، بازاریابی «چند عرضی» گفته می شود؛ چرا که شرکت در مقایسه با حالت چند سطحی، تنها به طور افقی توسعه پیدا می کند. این در حالی است که در بازاریابی شبکه ای سازمان به صورت عمودی رشد می کند.

نحوه فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکه ای

در ابتدا افرادی که قادر به جذب مشتری و نماینده فروش باشند، با ثبت نام در این مجموعه کار خود را آغاز می کنند و این حق را دارند که خود را تا جایگاه یک مدیر فروش ارتقا دهند. از آنجا که شرکت های بازاریابی شبکه ای به نمایندگان فروش و اعضای خود حقوق ثابت پرداخت نمی کنند و تنها کمیسیون فروش به افراد پرداخت می شود؛ بنابراین محدودیتی در جذب مدیر فروش و نماینده وجود ندارد و از طرفی به دلیل گسترش سریع، افزایش شمار نمایندگان فروش آموزش دیده، برای شرکت بسیار مقرون به صرفه است. این موضوع همچنین برای نمایندگان فروش بسیار سودمند است؛ چرا که درآمدشان محدود به میزان فروش خودشان نیست و از حجم فروش زیرمجموعه های خود نیز درصدی را دریافت می کنند.

پیشنهاد برای ورود به عرصه کالا

در واقع MLM یکی از پنج روشی است که شرکت ها برای فروش و توزیع یک محصول با خدماتشان به مشتریان از آن استفاده می کنند. تمامی شرکت ها (شرکت های MLM و شرکت های سنتی) در یک خصوصیت با یکدیگر مشترک هستند، آنها محصول یا خدماتی را ارائه می دهند که باعث بهبود زندگی مصرف کننده می شود.

مادامی که یک شرکت دارای چنین محصول یا خدماتی باشد، نیازمند این است که به طور گسترده معرفی شود. آنها این عمل را به وسیله توزیع انجام می دهند. توزیع یک محصول عبارت است از یافتن و رساندن محصول به دست مشتریان به طور کلی پنج روش عمده برای توزیع یک محصول یا خدمات وجود دارد که عبارتند از: بازاریابی شبکه ای، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تلفنی، پست مستقیم، فروشگاه در معرض دید در هر یک از این پنج روش، می توان از تکنیک های چهار روش دیگر برای یافتن مشتریان استفاده کرد. بدین معنی که روش خرده فروشی فقط محدود به مراجعان حضوری نیست و یک خرده فروش همچنین می تواند در رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات نگاه ها را به سمت مغازه خود جلب کند.

این کار می تواند منجر به افزایش مراجعه حضوری افراد به آن مغازه شود. به طور مشابه یک توزیع کننده در یک شرکت بازاریابی می تواند از مسیر همه روش های پنجگانه یاد شده، مشتری پیدا کند. درست به همان اندازه که از طریق دوستان و آشنایان مشتری جذب می کند.

chart shabake 3

مجوزها و قوانین و مقررات

بازاریابی شبکه ای در کشور که به صورت مستقیم در زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از طرف کمیته ای منتخب به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای اداره می شود و تمامی دستورالعمل های موجود توسط این کمیته تدوین شده و نظارت بر حسن اجرای آن هم با این کمیته است.

خوشبختانه هم اکنون در سراسر کشور تمام سازکارهای قانونی برای فعالیت این حرفه مهیاست و هیچ مشکلی در راه اجرای آن وجود ندارد. کلیه متقاضیان اخذ مجوز باید پس از مراجعه به سایت www.networkmarketing.moc.gov.ir نسبت به تکمیل مدارک مربوط و ارائه به این مرکز اقدام کنند. البته نباید فراموش کرد که هرگونه فعالیت شبکه ای تا زمان اخذ مجوز نهایی تخلف محسوب می شود.


رضایتمندی مشتریان از سیستم و محصول

با توجه به فلسفه وجودی شرکت های بازاریابی شبکه ای که خود تولیدکننده هستند و یا مستقیم و بدون واسطه به تولیدکننده یا واردکننده اصلی متصل می شوند، کلیه واسطه ها و شرکت های پخش و توزیع کننده از این چرخه حذف می شوند و کالا مستقیم از تولید کننده به دست مصرف کننده نهایی می رسد و کلیه سودهایی که در این حد فاصل قبلا به واسطه ها می رسید، به عنوان کمیسیون به مشاوران یا بازاریابان فروش می رسد، این کار ضمن ایجاد اشتغال فعال برای نسل جوان که جویای کار هستند، درآمدی مفید برای آنها به ارمغان می آورد. هر چه این شرکت ها دامنه فعالیتشان گسترش یابد، تعداد بازاریابان آنها هم بیشتر خواهند شد.

chart shabake 4


نحوه عضوگیری

ثبت نام در این شرکت ها رایگان است و هیچ هزینه ای دربر ندارد و تمام کسانی که مشتاق کار و فعالیت باشند، می توانند در این شرکت ها ثبت نام رایگان انجام دهند؛ البته فراموش نکنیم که تنها ثبت نام کفایت نخواهد کرد، بلکه بایستی فعالیت جدی را هم در این زمینه آغاز کنید.

در صورتی که هیچگونه فعالیتی نداشته باشید، هیچ درآمدی هم نصیبتان نخواهد شد. با توجه به دستورالعمل کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای، هر کسی خود باید فعالیت داشته باشد و صرفا نمی تواند بدون داشتن فعالیت از دست رنج دیگران بهره ای ببرد.

chart shabake 5
مجوزدارهای بازاریابی شبکه ای

میراث نفیس دست ها
محصولات شرکت: صنايع دستي: بشقاب مسي ديوارکوب – تنگ مسي – شکلات خوري مسي – گلدان مسي – تابلوي مسي برجسته – گلدان چوبي – پيکر تراشي – تابلو منبت و معرق – تابلو معرق خط – تابلو معرق نقاشي – تابلو معرق مسي – تابلو سوخته کاري – انواع نوشابه گازدار “استقلال و پرسپوليس” (توليد شركت سامان نوش به شماره پروانه ۱۱۲۸۱/۵۲ وزارت بهداشت) – محصولات غذايي: انواع زعفران ، هل سبز ، چاي كيسه اي و نبات زعفراني “زعفران ادمان” – انواع عسل و ژله “ايرانكا” – انواع البسه مردانه و زنانه ” پوش آرا” – انواع چاي ليواني ” تي کاپ طعم آريا ” – انواع گليم و روميزي (بازرگاني مرادي) – انواع كيف چرمي و لوازم تزئيني”چرم نگار” – انواع كيف چرمي و لوازم تزئيني “نيلا گستران پرشيا” – نبات ” پيرادل”
بازاریابان ایران زمین
محصولات شرکت: محصولات غذايي : محصولات غذايي : انواع چاي و دمنوش “دکتر بين” – آبميوه “دل وس “و “داينامين” – عسل “بيز” – ساعت ” تراست ” ” اکتيو “- لوازم آرايشي و بهداشتي: (انواع سايه چشم تكي و چند تايي ، ضد آفتاب ، همراه با رژگونه ، پودري ، صدفي ، كرمي ، مداد ابرو، مداد چشم ضد آب ، مداد لب ضد آب ، مداد سفيد ناخن ، كانسيلر ، كرم پودر شيشه اي ،استيك ، تيوپي ، فشرده ، پوشاننده ، ريمل ضد آب ، ست فرنچ ناخن ، پنكيك ساده آينه دار ،نرمال استارت لايت ، برنز كننده ، مواج ، پوشاننده زير چشم استيك ، لاك ناخن ، رژگونه ، مواج ، ضد آب ، رژلب، بادوام ، مايع ، براق ، خط چشم مايع ، اكليلي ، ضد آب ، تراش ” kajal ” ) – انواع صابون، شامپو ، اسپري ، کرم ، ادکلن “بيز” – دستگاه تصفيه آب “ايزي ول ” – لوازم التحرير” بيك ” – انواع اسپري، مام رولي ، فوم ژل اصلاح ، افتر شيو ، خوشبو کننده هوا و بادي اسپلش “لاريکيت” – انواع عطر ، ادکلن ، کرم ، تيغ و تيغ هاي کامفورت “بيک”
شبکه بادران گستران
محصولات شرکت: لوازم آرايشي و بهداشتي : – (ژل پاك كننده ، كرم روز مرطوب كننده ، كرم شب ضد چروك، كرم ليفتينگ ، ژل شستشو ، لوسيون پاك كننده، شيرپاك كن، اسكراب پاك كننده ، ماسك لايه بردار ، ژل لايه بردار، ماسك سه دقيقه اي رگال ، فوم دوكاره كنترل كننده، كرم صورت، نرم كننده و ترميم كننده، لوسيون رفع تيرگي ، سرم ضد چروك، فلوئيد ضد چروك، ماسك تغذيه كننده ، شير پاك كن ، شامپو بدن، لوسيون سفت كننده، ماسك ليفتينگ پوست، كبسول ضد چروك، تونيك مرطوب كننده، تونيك شاداب كننده ، كرم متعادل كننده، كرم از بين برنده مو، ژل بهداشتي، كرم روز حاوي شيره كرم بدن حاوي عسل ، ژل شستشو آرام بخش “رگال” ) – رنگ موي “ورولا” – (ادو پرفيوم مردانه و زنانه ، رژ گونه ، کرم پودر ، پنکک ، رژ لب جامد و مايع ، ريمل ، خط چشم ، عطر زنانه و مردانه ، انواع سايه ، لاک ، مداد ، مام مردانه و زنانه ، لاک پاک کن “BUT” ) – (کرم تغذيه کننده ، ماسک ترميم کننده مو ، شير پاک کن ، شير مخصوص بدن ، کيت رنگ مو ، نرم کننده مخصوص موي رنگ شده ، اسپري مو ، موس مو ، ست موبر ” وي آي پي پرستيژ ” ) – محصولات غذايي : انواع چاي و دمنوش “B.U.T ” – محصولات چرم : (کيف و کمربند ، انواع جا سوئيچي” BUT ” ) – انواع ساعت “CLASS” – ” DM” – ” وستار”
تلاشکاران سرمایه وزین
محصولات شرکت: محصولات آرايشي و بهداشتي: “Lumene”- انواع صنايع دستي : (سه تار، سنتور ،گيتار ، تابلو تک شخصيتي،تابلو دو شخصيتي ، بشقاب قلم زني ، شکلات خوري قلم زني، گلدان قلم زني ، تابلو قلم زني ، تنگ قلم زني،ست ميناکاري ، مجسمه غزال ، شطرنج خاتم ، ساعت خاتم “تكسو”) – انواع فرش و گليم و تابلو فرش “تكسو”- انواع كيف و كمربند چرمي “تكسو”- محصولات غذايي: زعفران “سرگل”- برنج “هاشمي” – عسل گياهي “ارتفاعات”- چاي “شيناين” – مجموعه كتابهاي : (قلم رصاص، سوسو و كلاغ سياه، چهار زبانه ممنون، نگهبان كوه، كودك براي چه فداكاري كرد) – لوح فشرده صوتي و تصويري “شكرستان” – انواع جورچين – لوازم التحرير – لوازم آموزشي و فرهنگي :”جشن تولد” ، “شكرستان” ، “نوزاد”
خرید اینترنتی مروارید پنبه ریز
محصولات شرکت: محصولات بهداشتي و آرايشي : دستمال كاغذي -دستمال مرطوب – نوار بهداشتي بانوان – دستمال حوله اي – دستمال توالت – پوشك بچه و بزرگسال – مسواك – گوش پاك كن – چسب زخم – تيغ اصلاح مو – نخ دندان – پد پاک کننده – دستمال مرطوب – کرم نرم کننده و تقويت کننده پوست – تقويت کننده موي سر – مايع خشبو کننده بدن – مايع شستشوي بدن – کرم و ژل ضد آفتاب – کرم از بين برنده موهاي زائد – روشن کننده پوست – لاک ناخن – رنگ مو – شامپو – (کرم دست و صورت ،کرم آرايش پاک کن ، شامپو ، لوسيون پوست و مو ، کرم ضد چروک پوست ” Q10″) – محلول تقويت کننده پوست و مو “P &V”،” ِDilex” ، “B & V” ، “Panberes”، “Belita”
ابر تجارت کهکشان
محصولات شرکت: محصولات غذايي : ادويه جات – پودر کيک – پودر ژله – پودر آبميوه – چاي “کهکشان” – مصنوعات چرم : کيف – کفش – کمربند – لباس – محصولات سلولزي: انواع دستمال کاغذي – نوار بهداشتي – پوشک بچه – منسوجات: کالاي خواب – حوله – روفرشي – پرده – ساعت ryonis و adriatica – محصولات بهداشتي و آرايشي : (ماسك آبرسان قوي ، كرم دور چشم كيوتن ، افتر سان ، اسپري ديودورانت ۵ميل ، روغن ماساژ ۴ميل” cin ” ) – (كرم ضد آفتاب كلاسيك ، اسپري سولاريم ضد آكنه ، لوسيون سولاريم كلاسيك ، لوسيون سولاريم پوست حساس ، لوسيون سولاريوم كلاسيك ۲۰۰ميل ، اسپري ضد آفتاب كودك ، كرم ضد آفتاب حساس “AS” ) – خوشبو کننده بدن ” GNM “
پارس نیوشانیک
محصولات شرکت: انواع ماكاروني، پاستا و نودل “جهان” – انواع آب ميوه “شادلي” – روغن هاي “لادن”، “آفتاب” ،”اويلا”- برنج “كاژان”، “نيوشا” – آدامس “او ن او” – تن ماهي “ورامينا” – انواع چاي “جهان”، “نيوشا”- انواع حبوبات، كنسرو و سويا “درياني” – چاشني” ، “مشكات” “ورامينا”، “مارال”- شكلات “اوريون” – آدامس ” اسپورت” – رب “بلدرچين” – عسل “نوربخش” “ساوالان” – قند و شکر “کاترين” – غلات “پنگوئن” – کافي ميکس و پودر نوشيدني “دوبيس” – ادويه و کنسرو “سبزان” – ميوه خشک “چم چنگ” – نبات و ادويه”انجل – ماريم” – بيسکوييت “نان تلاش” – قند و شکر رژيمي “ماردين” – انواع ترشي ، شور و زيتون “انتخاب”
آویژه سگال
محصولات شرکت: مواد غذايي : انواع خشکبار “ماني” – انواع نوشيدني ” اسپيد” – انواع ماکاروني – سرکه – سس – روغن – انواع نوشيدني – قهوه ، اسپرسو ،لاکازا ، شامپاين ، لولي پاپ – کرم ارده – انواع کنسرو ” آريا ” – انواع دستمال کاغذي
کارآفرینان پیشرو باورس
محصولات شرکت: پوشاک ، کيف، کفش و تجهيزات ورزشي تحت نشان تجاري آديداس، خشکبار

var CollapsiblePanel1 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel1”);
var CollapsiblePanel2 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel2”);
var CollapsiblePanel3 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel3”);
var CollapsiblePanel4 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel4”);
var CollapsiblePanel5 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel5”);
var CollapsiblePanel6 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel6”);
var CollapsiblePanel7 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel7”);
var CollapsiblePanel8 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel8”);
var CollapsiblePanel9 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel9”);

 


4.3/5 (4 نظر)
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
1 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات
1
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x