اینفوگرافی بازاریابی شبکه ای (تدوین شده توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران)

5/5 (1 نظر)

در ادامه اینفوگرافی بازاریابی شبکه ای که توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران تهیه و تدوین شده است را برای شما به نمایش در آورده ایم.

این اینفوگرافی به روش بصری و بسیار جذاب به توضیح مراحلی که یک بازاریاب نیاز است برای شروع بدان توجه نماید و به بررسی آنها بپردازد، پرداخته است که قطعا خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

از توضیحات اضافه تر پرهیز میکنیم و شما را به مشاهده ی این اینفوگرافی دعوت میکنیم.

نکته ای راجع به تصویر
به جهت بارگذاری سریعتر تصویر مجبور به کم کردن حجم آن شدیم که این مسئله تا حدودی بر روی کیفیت تصویر تاثیر گذاشته که از این بابت پوزش می طلبیم.

infograph mlm


اینفوگرافی چیست؟
.kadr {
border: 1px solid gray;
border-radius: 10px;
background-color: #9999FF;
display: inline-block;
padding: 10px;
margin: 10px;
width: 420px;
}
div.info {width:210px;float:right;margin:10px;text-align:center;}
div.info span{width:210px}
div.info img{margin: 5px 0;}
واژه اينفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic است .امروزه اينفوگراف ها را زياد در اطراف خود مشاهده مي‌كنيم، كتاب‌هاي كودكان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمي، همه به نوعي از اينفوگراف به عنوان يك ابزار كارا استفاده مي‌كنند. ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد:

  • كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده
  • نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول
اینفوگرافیک ‌ها یا گرافیک‌های اطلاع رسان، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها وجود دارد، استفاده می‌شوند .

مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی. برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است. b تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد.استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. شايد به همين دليل باشد كه امروزه گرافیك‌هاي اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.

تاریخچه

گذشته از یادآوری این مطلب که زبان‌های اولیه نیز زبان‌هایی تصویری بوده‌اند. تاریخچه‌ای مختصر از اینفوگراف را اینگونه می‌توان ذکر کرد؛ c

اولین اینفوگرافیک ها را می‌توان در نگاره های داخل غار انسان‌های نخستین یافت. با گذشت زمان و پیشرفت بشر ، اینفوگرافیک ها جنبه علمی‌تر و کاربردی‌تری به خود گرفتند . به گونه‌ای که اواخر سال ۱۴۰۰ میلادی لئوناردو داوینچی برای بیان ایده‌ها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود. یکی از نخستین اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی ، در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرار گرفت. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود. در سال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی كرد كه یك اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حركت سربازان، مکان‌های توقف آن‌ها، تعداد نیروهای كشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود. (تصویر زیر) d

اوج محبوبيت اينفوگراف به دهه‌ي ۱۹۹۰ بازمي‌گردد،‌زماني كه سازمان‌های خبري تاكيد بر روي ارتباط بصري با مخاطبان داشتند.


ساختار اینفوگراف

تهیه اینوگراف یک فن و یک مهارت است، طراح اینفوگراف در قدم نخست باید اطلاعات و اعداد و ارقام را از منابع گوناگون جمع‌آوری کند و بعد با استفاده از اشکال و نمادها آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب ارائه کند. سه روش براي انتقال اطلاعات كه در اينفوگراف‌ها زياد استفاده مي‌شود:

  • Timeline
  • Line Chart
  • Pie Chart

برخي اينفوگراف‌ها يك داستان را در يك نگاه كوتاه و خواندن مختصر بيان مي‌كنند.برخي ديگر كمي پیچیده‌تر هستند و نياز دارند که خواننده زمان بیش‌تری به همراه تفكر صرف كند

الگوهایی برای اینفوگراف

نمودار نقشه دیاگرام
  • نمودار جریان
  • نمودار میله‌ای
  • نمودار دایره‌ای
  • چارت سازمانی
  • محل قرارگیری چیزی
  • نقشه داده‌ها (آمار با توجه به محل جغرافیایی)
  • نقشه‌های شماتیک (نمایش مختصر جغرافی، فرآیند یا ترتیب)
  • آیکون (تصویر شمایل ساده شده‌ی معانی)
  • ترتیب و توالی
  • فرآیند
  • خط سیر تاریخی
  • تشریح‌جزئیات (نقشه‌انفجاری)

به یاری اینفوگراف‌ها یا گرافیک‌های اطلاع‌رسان، می‌توان اطلاعات، دانش، اعداد و ارقام را به شیوه تصویری در قالب علایم، نقشه‌ها و تصاویر ارائه کرد.تصور کنید که یک مقاله بلند اقتصادی با اعداد و ارقام فراوان در یکی از روزنامه‌های اقتصادی منتشر شده باشد، خیلی بعید است که این مقاله علیرغم ارزش ذاتی که دارد، از ابتدا تا به انتها خوانده شود. اما تصور کنید در کنار این مقاله به صورت اینفوگراف، آمار و اعداد و اطلاعات داده شوند، در این صورت:

  • با يك نگاه متوجه مطلبي كه نويسنده قصد بيان آن را دارد مي‌‍شويد. در صورتی که در یک مقاله نوشتاری باید یکی دو پاراگراف خواند تا متوجه هدف شد.
  • می‌شود امید داشت که درصد بیشتری از مخاطبان به درستی متوجه مطلب بشوند.
  • حتی یک خواننده خسته از کار روزانه هم با اینفوگراف‌ها ارتباط برقرار می‌کند، در صورتی که از همین شخص نمی‌توان انتظار داشت که یک مقاله بلند را بخواند.

اینفوگراف‌ها آنقدر در ارائه مختصر و مفید اطلاعات خوب هستند که حتی امید داریم موجودات فرا زمینی هوشمند هم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. درست به همین دلیل بود که در سال ۱۹۷۲، لوحی در فضاپیمای پایونیر ۱۰ تعبیه کردند که حاوی یک اینفوگراف در مورد ما انسان‌ها، برای موجودات هوشمند فرا زمینی بود. این اینفوگراف را «کارل ساگان» و «فرانک دریک» طراحی کرده بودند و امید داشتند که موجودات فرا زمینی -در صورت وجود و پیدا کردن کاوشگر– بتوانند با این اینفوگراف متوجه کلیت تمدن ما بشوند. e

حتی زمانی که فلورانس ناتینگل، با هدف ارتقای سطح بهداشتی و درمانی بیمارستان‌های نظامی، قصد ارائه اطلاعاتی به ملکه ویکتوریا داشت، شیوه‌ای بهتر از اینفوگراف پیدا نکرد. معمولاً اطلاعاتی كه به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را می‌توان در یك طرح گرافیكی اطلاع رسان مختصر به تصویر كشید. در روزنامه‌ها از این نوع گرافیك می‌توان برای نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه و چارت استفاده كرد. معمولاً كتاب‌های كودكان هم مملو از گرافیك اطلاع رسان است. نمونه‌های زیادی هم در کتاب‌های علمی مشاهده می‌شود؛ مثل سیستم‌های فیزیكی، نمودارها و تصاویر میكروسكوپی. نقشه‌های مدرن به ویژه نقشه راه‌ها برای مسیرهای ترانزیت و نشانه‌های راهنمایی رانندگی اتكای زیادی بر گرافیك اطلاع رسان دارند. همچنین در بیشتر صفحات دفترچه‌های راهنمای استفاده از ابزار و لوازم فنی، نمودارها و تصاویر استاندارد هشدار، خطر یا دیگر علائم !

قواعد ساخت اینفوگراف :

  • سازمان‌دهی ( چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود؟)
  • نمایان سازی ( دیگران باید به سادگی بتوانند اینفوگراف را ببینند و از آن استفاده کنند)
  • زمینه و بافت ( آیا بینندگانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)
  • ساده سازی ( متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند)
  • تعادل ( اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)
  • رابطه علت و معمولی ( نمایش علت ومعلول‌ها در رابطه‌ها نشان داده شوند )
  • نمایش تضادها و مقایسه‌ها
  • چند بعدی بودن ( این هدف اصلی اینفوگراف است)
  • یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)

(به خاطر داشته باشید؛ گاهی قواعد برای شکسته شدن ، وضع می‌شوند !)

نمونه‌ای ساده از رعایت قواعد در طراحی یک اینفوگراف

f

هدف اصلی انتقال اطلاعات است! اين هدف نبايد فدای طراحی‌های ظاهری شود!

نمونه‌هایی از افراط در به کارگیری اشکال و اطلاعات نامرتبطی که کمکی به هدف اصلی نمی‌کنند g

h

جذابیت + شکل ظاهری + کارکرد + یکپارچگی = اینفوگراف خوب


برخی ویژگی‌های اینفوگراف

  • اینفوگرافیک، حجمی متعادل از ترکیب معنادار کلمات، تصاویر و اشکال است که در کنار هم یک واحد یکپارچه از ارتباطات را می‌سازند.
  • عناصر متنی و تصویری به شدت با هم یکپارچه هستند.
  • اینفوگراف یکی دوصفحه معمولی یا یک صفحه بزرگ را شامل می‌شود.
  • اینفوگراف معمولا اطلاعاتی بیش از یک دیاگرام مفهومی را در بر می‌گیرد.
  • اینفوگرافیک معمولا چند قطعه متن دارد.
اینفوگراف نهان‌ها را آشکار می‌سازد. پیچیدگی‌ها را توضیح می‌دهد. ابهامات را روشن می‌سازد.
ساختن یک ارائه بصری از اطلاعات تنها ترجمه‌ی آن‌چه میتوان خواند به چیزی که بتوان دید نیست.بلکه شامل پایش اطلاعات، برقراری ارتباط بین آن‌ها، تشخیص الگوها و نمایش به روشی که به مخاطب این توانایی را بدهد که از آن اطلاعات برای خود دانش قابل فهم تولید کند.
manbaمنبع : داده های زیبا

var CollapsiblePanel1 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel1”);
var CollapsiblePanel2 = new Spry.Widget.CollapsiblePanel(“CollapsiblePanel2”);



5/5 (1 نظر)
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
0 دیدگاه
نظرات درون خطی
تمام نظرات
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x