چالش قیمت منصفانه در بازاریابی شبکه ای

+16
5/5

بازاریابی شبکه ای شیوه ای از فروش است که در آن شرکت ها محصولات خود را بدون واسطه به دست مصرف کننده نهایی می رسانند. در این شیوه محصول نقش کلیدی را هم در رضایت توزیع کنندگان و مصرف کنندگان و هم در سودآوری شرکت بازی می کند. مواردی که در مورد محصولات اهمیت دارد، کیفیت و قیمت محصول است.

در این نوشته قصد داریم به بررسی قیمت محصولات بپردازیم. قیمت تنها عنصر در بازاریابی است که ایجاد درآمد می کند و سایر عناصر هزینه زا هستند. قیمت گذاری مناسب محصولات، مسؤلیتی سخت برای مدیران شرکت های بازاریابی است. عدم درک کامل استراتژی های قیمت گذاری توسط مدیران منجر به تصمیمات نادرست قیمت گذاری توسط آنان و از دست دادن فرصت های سودآوری در بازار خواهد شد. یک شرکت باید به گونه ای محصولاتش را قیمت گذاری کند تا علاوه بر به حداکثر رساندن سود خود، بتواند جایگاهش را در بین رقبا، توزیع کنندگان و مشتریانش حفظ کند.

این قیمت گذاری بر روی سه عامل، جایگاه رقبا، رضایت توزیع کنندگان و رضایت مشتریان، تأثیر خواهد گذاشت. قیمت گذاری بر جایگاه رقبا تأثیرگذار است زیرا می تواند به شرکت کمک کند، جایگاه برتری را نسبت به رقبایش در بازارکسب کند؛ اگر این قیمت گذاری بسیار بالاتر از قیمت تعیین شده رقبا باشد، شرکت در میدان رقابت بازنده خواهد شد و مشتریانش را از دست خواهد داد. از طرفی دیگر تعیین قیمت بر توزیع کنندگان شرکت نیز تأثیر خواهد گذاشت زیرا حمایت یا عدم حمایت توزیع کنندگان شرکت بستگی به رفع نیاز آنان از جانب شرکت خواهد داشت.

توزیع کنندگان یا نمایندگان فروش، وقت و انرژی خود را در شرکت می گذارند و در ازاء آن انتظار دارند به سطح مناسب سودآوری و درآمدزایی دست پیدا کنند؛ اگر بنا باشد قیمت محصولات خیلی پایین تعیین شود، شرکت قادر نخواهد بود به نیاز آنان پاسخ مناسبی دهد. عامل سومی که قیمت گذاری بر روی آن تأثیر مستقیمی دارد مشتریان شرکت هستند. تعیین قیمت بالا برای محصولات، منجر به عدم رضایت مشتریان و از دست رفتن آنان می شود.

حال سؤال این است، شرکت چه قیمتی را باید برای محصولاتش تعیین کند تا بتواند علاوه بر جلب حمایت توزیع کنندگان و مشتریانش، جایگاه خودش را در بین رقبا حفظ کند؟ 

بهترین قیمت، قیمتی است که خریدار به راحتی آن را قبول کند و برای خرید آن جذب شود و در عین حال سوددهی مناسبی برای توزیع کنندگان و شرکت در بر داشته باشد. تعیین قیمت بسیار پایین‌تر از بازار شاید مانعی برای ورود رقبا به بازار باشد و رضایت مشتریان را در برداشته باشد، اما سود مناسبی را عاید شرکت و نمایندگان فروش آن نخواهد کرد. قیمت بالاتر نیز فقط برای محصولاتی کارآمد است که مشابه آن توسط رقبا به بازار عرضه نشده است. بهتر است قیمت تعیین‌شده برای محصولات متناسب با کیفیت محصولات بوده و هزینه‌های پرداخت‌شده برای آن را پوشش دهد تا علاوه بر ایجاد درآمد مناسب برای افراد و حفظ حقوق نمایندگان فروش شرکت، موقعیت مناسب برای مشتریان فراهم کند.

اکنون‌که به‌ طور خلاصه به استراتژی مناسب قیمت‌گذاری محصولات اشاره کردیم، می‌خواهیم نگاهی به قیمت محصولات ارائه‌شده توسط شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای کشور خودمان داشته باشیم، آیا استراتژی مناسبی برای تعیین قیمت محصولات آنان به‌کاررفته است؟ آیا قیمت محصولات متناسب با کیفیت محصولات ارائه شده است؟ آیا مشتریان این شرکت‌ها از قیمت محصولات راضی هستند؟ پاسخ به این سؤالات منفی است. این پاسخ بر اساس ارتباط با برخی از مشتریان و بازاریابان شرکت‌ها و ایمیل‌های دریافتی از آنان داده شده است.

در نگاه کلی به محصولات شرکت‌ها و قیمت آنان نسبت به قیمت بازار، مشاهده می‌کنیم که متأسفانه برخی از این شرکت‌ها اصول اساسی قیمت‌گذاری محصولات را نادیده گرفته‌اند و با تعیین قیمت‌هایی که متناسب با کیفیت محصولات ارائه‌شده توسط آنان نیست علاوه بر آن‌که به جایگاه خودشان در بازار لطمه وارد می‌کنند، نمایندگان فروششان را نیز در فروش محصولات دچار مشکل می‌کنند و مشتریانشان را از دست می‌دهند. مگر نه این‌که در این روش فروش با حذف واسطه‌ها در توزیع کالا، قیمت کالا می‌بایست کمی پایین‌تر از قیمت متعارف بازار باشد، پس چرا قیمت اکثر محصولات بالاتر از قیمت بازار می‌باشد؟ چرا قیمت محصولات متناسب با کیفیت این محصولات نمی‌باشد؟ امید است توجه بیشتر مسئولین این شرکت‌ها به نیازهای نمایندگان فروش و مشتریان، مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را برطرف کرده و حرفه بازاریابی را در مسیر قانونی خودش هدایت کند.

5/5
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

معرفی مرجع(های) این مطلب


برگرفته از : ایران هشدار


x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
6 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات

آخرین پستهای تالار

در ادامه ١٥ پست اخیر تالار گفتگو را مشاهده می‌نمایید، برای مشاهده‌ی مطالب بیشتر و همچنین ارتباط با سایر کاربران، به تالار علم پول مراجعه نمایید.

آخرین موضوعات تالار

در ادامه ١٥ موضوع جدید تالار گفتگو را مشاهده می‌نمایید، برای مشاهده‌ی مطالب بیشتر و همچنین ارتباط با سایر کاربران، به تالار علم پول مراجعه نمایید.

عنوان موضوع نویسنده
انواع عکس های عکس بواسیر دانستنی ها mahyar.m
معنی دکمه‌های روی ماشین لباسشویی متفرقه webcando70
چرا بدنه یخچال برق دارد متفرقه lgsidebyside
لیزر بواسیر چه مزایای دارد و در کجا انجام دهیم ؟ دانستنی ها mahyar.m
با چه وسیله ای میتونم وان رو به طبقه 10 ببرم؟ دانستنی ها AliNamdar
چرا مواد غذایی داخل یخچال یخ می‌زند؟ متفرقه lgsidebyside
دلایل اصلی یکسره کار کردن یخچال و اتومات نکردن آن متفرقه lgsidebyside
بهترین و دیدنی ترین جای قشم کجاس؟ دانستنی ها AliNamdar
بازار املاک در خرید و فروش ملک بازار مسکن khonehman
بیماری شقاق در کودکان – تشخیص و درمان پزشکی bijanabedian
راه های کسب درآمد از برنامه های اندروید را اینجا یاد بگیرید؟ موبایل elecomco
کابل شارژر تایپ سی رو از کجا میتونم عمده و ارزان بخرم؟ موبایل AliNamdar
قطعات سرور از دغدغه‌ های اصلی بازار رایانه pro100
مدرک استاندارد اینجارو تو آلمان قبول میکنن؟ کارآفرینی BehrangSad
چطور میتونم وان رو به طبقه 10 ام ببرم؟ املاک BehrangSad

6
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x