x
توضیحاتی پیرامون این مطلب

والمارت، به انگلیسی: ( Walmart) شرکت خرده فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها در جهان میباشد. این شرکت در سال ۲۰۱۲پس از شرکتهای رویال داچ شل و اکسانموبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکتهای جهان قرار گرفت. در سال مالی ۲۰۱۳شرکت والمارت با درآمدی معادل ۴۶۹میلیارد دلار، بهعنوان بزرگترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد، شناخته شد

موسس این فروشگاه؛ “سام والتون” است، که در سال ۱۹۱۸در کینگفیشر، اکلاهما زاده شد و تا ۵سالگی در مزرعه پدرش کار میکرد. پس از آن، به دلیل مشکلات اقتصادی، بههمراه سایر اعضای خانواده، مزرعه پدری را رها کردند و برای تجارت، رهسپار مناطق مختلف آمریکا شدند. سام و برادرش؛ باد والتون، اولین فروشگاه تخفیفدار را، در سال ۱۹۶۲به صورتی ساده و سنتی، در آرکانزاس راهاندازی کردند.
در سال ۲۰۱۱در رتبهبندی انجام شده، توسط مجله فورچون، شرکت وال مارت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰رتبه اول از بزرگترین شرکتهای عمومی جهان را به خود اختصاص داد. این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان بهشمار میآید. شعبه مرکزی آن، در بنتونویل، آرکانزاس، در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شرکت والمارت، در سال ۱۹۷۲بعنوان یک شرکت عمومی، وارد بازار بورس نیویورک شد
درحالحاضر شرکت والمارت، همچنان در مالکیت “خانواده والتون” بوده، که با دارا بودن ۴۸٪درصد از سهام این شرکت، کماکان کنترل آنرا در دست دارند.این شرکت، با دارا بودن بزرگترین شبکه خردهفروشی، یکی از با ارزشترین شرکتهای جهان محسوب میشود.
شرکت والمارت، دارای ۸٫۵۰۰شعبه، در ۱۵کشور بوده، که تحت ۵۵نام تجاری فعالیت مینمایند. این شرکت، با نام تجاری “والمارت”، در ایالات متحده آمریکا فعالیت میکند؛ که شامل تمامی ۵۰ایالت به اضافه پورتوریکو میباشد. در کشور مکزیک؛ با نام تجاری “والمکس”، در بریتانیا؛ با برند “آسدا”، در ژاپن؛ با نشان تجاری “سیو” و در کشور هند؛ با نام تجاری “بستپرایس”، فعالیت میکند. شرکت والمارت در کشورهای آرژانتین، برزیل و کانادا نیز، سرمایهگذاریهای گوناگونی با نامهای تجاری مختلف انجام داده است.
با وجود اینکه نام تجاری والمارت، در آمریکای شمالی مرکزیت دارد و برند شناخته شدهای میباشد، ولی این شرکت، فعالیتهای تجاری گوناگونی در کشورهای خارج از آمریکای شمالی انجام میدهد، که فعالیتهای اقتصادی آن، در بریتانیا، آمریکای جنوبی و جمهوری خلق چین بسیار موفق بوده و از جمله فعالیتهای ناموفق والمارت، میتوان به سرمایهگذاریهای این شرکت، در کشورهای آلمان و کره جنوبی، اشاره کرد. در حال حاضر اس. رابسون والتون؛ ریاست هیئت مدیره وال مارت را برعهده دارد و از ماه فوریه ۲۰۱۴داگ مکمیلان جایگزین مایکل دوک در جایگاه مدیر عاملی بزرگترین شرکت جهان گردید. شمار کارکنان والمارت بیش از ۲٫۲میلیون نفر میباشد.
شرکت خردهفروشی والمارت در سال ۱۹۶۲رسمأ فعالیت تجاری خود را آغاز نمود، ولی در عمل، سالها قبل از ثبت این شرکت، سازمان آن توسط سام والتون و باد والتون، راهاندازی شدهبود
.
سالهای اولیه (از ۱۹۴۵تا ۱۹۶۹)
نقطه شروع فعالیتهای والمارت را میتوان، از تاریخ ۳ژوئن ۱۹۴۰، که “سام والتون”، فعالیت خود را، در یکی از شعبههای فروشگاه جیسیپنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد، دانست. والتون، بمدت ۱۸ماه در آنجا کار کرد.
در سال ۱۹۴۵والتون با “برادران باتلر”، که مالک فروشگاههای زنجیرهای، با نام “بن فرانکلین” بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آنها، یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت آرکانزاس، راهاندازی نمود.
در طول سالهای بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد، بطوریکه توانست، سرمایه خود را، چندین برابر نماید. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتونویل، آرکانزاس تاسیس کرد و نام آن را “والتونز ۵&۱۰” گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.
در تاریخ ۲ژوئیه ۱۹۶۲والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیرهای خود، بنام “والمارت” را، در آرکانزاس افتتاح کرد!
در طول ۵سال بعدی، این شرکت ۲۴فروشگاه را در ایالت آرکانزاس، توسعه داد و فروش آن، به مرز ۱۲٫۶ $ میلیون دلار رسید.در سال ۱۹۶۸وال مارت، اولین فروشگاههای خارج از آرکانزاس را، در سیکستون، میزوری و کلارمور، اکلاهما افتتاح کرد.
تلفیق و رشد (از ۱۹۶۹تا ۲۰۰۵)

در سالهای پایانی دهه ۱۹۶۰و ابتدای دهه ۱۹۷۰میلادی، والمارت به سرعت توسعه یافت و دامنه فعالیت فروشگاههای زنجیرهای آن، به شهرهای کوچک نیز راه یافت، به طوری که تا سال ۱۹۷۰، تعداد شعبههای آن، به ۳۸فروشگاه و تعداد کارکنان آن، به ۱٫۵۰۰نفر رسید و فروش آن، بیش از ۴۴٫۲ $ میلیون دلار بود.
این شرکت، در تاریخ ۱اکتبر ۱۹۷۰وارد بازار بورس نیویورک شد. در ماه مه ۱۹۷۱اولین سهام شرکت، با قیمت بازار ۴۷ $ دلار عرضه گردید. در این زمان، مراکز خرید والمارت، در پنج ایالت آرکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا، میزوری و اوکلاهما فعالیت میکرد و در سال ۱۹۷۳ایالت تنسی، در ۱۹۷۴ایالت کنتاکی و میسیسیپی نیز، به آنها ضمیمه شدند. در سال ۱۹۷۵شرکت به بازار تگزاس وارد شد و در این زمان شرکت؛ ۱۲۵فروشگاه و ۷۵۰۰کارمند داشت.
در طول دهه ۱۹۸۰زنجیره، به شدت رشد کرد، بطوریکه در سال ۱۹۸۷تعداد فروشگاهها ۱۱۹۸فروشگاه و فروش آن به ۱۵٫۹ $ میلیارد دلار رسید و تعداد کارکنان آن نیز، در حدود ۲۰۰هزار نفر بود.
همچنین در این سال، با سرمایهگذاری ۲۴ $ میلیون دلاری شبکه ماهوارهای شرکت، تکمیل گردید و تمام واحدهای عملیاتی از طریق مکالمه دوطرفه و ارتباطات ویدئویی یکطرفه، به یکدیگر متصل شدند، که در آن زمان، بزرگترین شبکه ماهوارهای خصوصی محسوب میشد و به شرکت مرکزی اجازه داد، پیگیری موجودیها، فروش و ارسال پیامهای فوری به فروشگاهها را، انجام دهد.
در سال ۱۹۸۷در سالگرد بیست و پنج سالگی شرکت، تعداد فروشگاهها به ۱۱۹۸، میزان فروش به ۱۵٫۹ $ میلیارد دلار و تعداد کارکنان به ۲۰۰٫۰۰۰نفر افزایش یافت.
پیشرفت تکنولوژیکی ادامه داشت و در سال ۱۹۸۸، تقریبأ ۹۰٪درصد فروشگاهها، به بارکد خوان مجهز شدند. در ماه فوریه ۱۹۸۸، سام والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر ارشد اجرایی پایین آمد و “دیوید گلاس” را، به این سمت منصوب کرد. والتون به عنوان رییس هیئت مدیره باقیماندو شرکت، پستهای مدیریت ارشد خود را، به موقعیتهایی با مسئولیت بیشتر، ارتقا داد.
در سال ۱۹۸۸، اولین سوپرسنتر والمارت، در واشنگتن افتتاح شد.ویژگیهای سوپرسنتر به این صورت بود، که در یک فروشگاه با تخفیف استاندارد والمارت، علاوه بر فروشگاه لاستیک و تعویض روغن، مرکز چشم پزشکی، استودیو عکاسی و تعدادی غرفه، که شامل: بانک، فروش گوشیهای تلفن همراه، سالن آرایش، اجاره فیلم و رستوران فستفود وجود داشت.
در سال ۱۹۸۹، والمارت، در ۲۶ایالت فعالیت داشت. همچنین “مرکز بازدیدکنندگان والمارت”، در کنار فروشگاه اصلی سام والتون، افتتاح شد. در ۱۹۹۱والمارت با افتتاح اولین شعبه خود، در مکزیکوسیتی، به بازارهای بینالمللی وارد شد. در سال ۱۹۹۵شعبههای این فروشگاه، در آرژانتین و برزیل نیز راهاندازی شد. سپس در ۱۹۹۹والمارت، وارد اروپا هم شد و با خرید فروشگاههای زنجیرهای “آیسدا”، به مبلغ ۱۰ $ میلیارد دلار، به بازار خردهفروشی بریتانیا نیز دست یافت.
سام والتون در تاریخ ۵آوریل ۱۹۹۲در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت و پسر بزرگش رابسون والتون به عنوان رییس هیئت مدیره انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳بخش بینالمللی والمارت تأسیس و مدیریت آن به “بابی مارتین” واگذار گردید.
در ۱۹۹۴درحالیکه ۱۲۳فروشگاه در کانادا و ۹۶فروشگاه در مکزیک داشت، ۳کلوپ ورزشی را نیز، در هنگ کنگ راهاندازی کرد. در سال ۱۹۹۵، والمارت دارای ۱۹۹۵فروشگاه تخفیفی، ۲۳۹سوپرسنتر، ۴۳۳سامز کلاب، ۲۷۶فروشگاه بینالمللی و ۶۷۵هزار کارمند بود و فروشی معادل ۹۳٫۶ $ میلیارد دلار در سال داشت.
در ۱۹۹۵تعداد ۸واحد جدید نیز، در آمریکای جنوبی، که شامل سه فروشگاه در آرژانتین و پنج فروشگاه در برزیل ایجاد کرد. در ۱۹۹۶از طریق یک قرارداد همکاری مشترک، به بازار چین نیز وارد شد. شرکت در سال ۱۹۹۷، اولین فروش سالانه ۱۰۰ $ میلیارد دلاری را، با فروش کلی ۱۱۸٫۱ $ میلیارد دلار، تجربه کرد.
در سال ۱۹۹۸شبکه تلویزیونی والمارت هم راهاندازی شد، که تبلیغات تلویزیونی داخل فروشگاهی، کلیپهای کنسرت و موزیک تصویری، تبلیغات و تیزرهای فیلمهایی که در آینده اکران میشوند و نیز اخبار روز را، پخش میکرد. در فوریه ۲۰۰۵، این شبکه هر چهار هفته، در حدود ۱۳۰میلیون نفر بیننده داشت.
والمارت در سال ۱۹۹۸بر اساس یک قرارداد همکاری مشترک، وارد بازار خردهفروشی کره جنوبی گشت. اما در ماه ژوئیه ۲۰۰۶بعد از صدها میلیون دلار ضرر، بخاطر رقابت فشرده با سایر فروشگاهها، بناچار از بازار کره خارج شد. در سال ۱۹۹۹تعداد ۱٫۱۴۰٫۰۰۰نفر در فروشگاههای والمارت کار میکردند، که آن را به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی و کارفرمای جهان مطرح نمود.
در سال ۲۰۰۰، “لی اسکات” به سمت مدیرعامل والمارت، انتخاب شد. در این سال والمارت در فهرست فرچون ۵۰۰در رده پنجم و در ۲۰۰۶تا ۲۰۰۹در رده سوم از بزرگترین شرکتهای مستقر در ایالات متحده، قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۵، شرکت والمارت دارای بیش از ۶۲۰۰کسب و کار بود، که شامل ۳۸۰۰فروشگاه در ایالات متحده، در حدود ۳۸۰۰واحد بینالمللی و ۱٫۶میلیون کارمند در سراسر جهان، به فروش بیش از ۳۱۲٫۴ $ میلیارد دلار رسید.
تلاشهای نوع دوستانه شرکت برای کمک به طوفان کاترینا به صورت ۱۸ $ میلیون دلار هدیه نقدی، انجام شد. در ۲۶ژوئیه سال ۲۰۰۶خروج کامل خود را از بازار آلمان اعلام کرد و ۸۵فروشگاه موجود در این کشور، به “گروه مترو” فروخته شد.
حوزه فعالیت
حوزه فعالیت شرکت والمارت، خردهفروشی است. کسبوکار این شرکت، در پنج بخش صورت میگیرد:
فروشگاهها
سوپرسنترها
بازارهای محلی
سامز کلابها
فروشگاههای بینالمللی
فروشگاهها
فروشگاهها، که تمرکز اصلی والمارت محسوب میشوند، در سال ۲۰۰۵، ۶۷٪درصد از سود خالص این شرکت را تامین نمودهاند. اساس این بخش، همان فروشگاههای سنتی در آمریکاست، گرچه امروزه فروشگاههای آنلاین نیز، در کنار آن قرار گرفته و بخش اعظم فروش را، به خود اختصاص دادهاند…
اجناس عرضه شده در این فروشگاهها، طیف بسیار وسیع و متنوعی از موادغذایی تا پوشاک را در بر میگیرند. درحالحاضر، تعداد فروشگاههای والمارت در ایالات متحده ۳۸۶۴و فروشگاههای بینالمللی ۲۶۷۰است.
فروشگاههای خارج از آمریکا، در ۱۵کشور از جمله مکزیک، کانادا، چین، برزیل، آلمان، ژاپن و انگلستان مستقر است و ۵۰۰هزار نفر، در آنها مشغول به کار هستند. یک میلیون و ۸۰۰هزار فروشنده این فروشگاهها، پاسخگوی بیش از ۱۳۸میلیون مشتری هفتگی در جهان هستند.
بالغ بر ۶۱هزار تامین کننده والمارت در آمریکا، سه میلیون شغل دارند. تامین مواد برای فروشگاههای بینالمللی، از ۷۰کشور صورت میگیرد. در سال ۲۰۰۵، والمارت ۱۵۰میلیارد دلار از تامین کنندگان خود، خرید کرده است.
سوپرسنترها
سوپرسنتر، یا بازارهای میوه و سبزی، اولین بار، در سال ۱۹۸۸شروع به فعالیت نمودند.
بازارهای محلی
بازارهای محلی، که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و کالاهای دارویی میباشند.
سامز کلاب
سامز کلاب، یا کلوپهای سام، که خود یک شرکت ۳۱ $ میلیارد دلاری محسوب میشود. تعداد ۳۵۰کلوپ در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۴۶میلیون عضو دارد.
این کلوپها در واقع، شریک بسیاری از کسبوکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا، در ارتباط با خردهفروشیها و کسبوکارهای کوچک، رستورانها، دفاتر، اغذیه فروشیها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاهها، شرکتهای فروش و… قرار دارند. حدود ۱۳%درصد از فروش والمارت، از طریق این درگاهها حاصل میشود
.
فروشگاههای بینالمللی
فروشگاههای بینالمللی، در ۱۵کشور جهان، حدود ۲۰%درصد از فروش خالص والمارت را، تشکیل میدهند
.
منابع انسانی
والمارت بزرگترین شرکت جهان، از لحاظ تعداد نیروی انسانی است. ۲٫۲میلیون نفر، در بیش از ۶۲۰۰فروشگاه والمارت در دنیا، مشغول به کار هستند.
والمارت، کارکنان و فروشندگان خود را «همکار» خطاب میکند! این شرکت، با ارائه برنامههای متنوع، همکاران خود را برای ارائه نیازهای مشتریان، توانمند میسازد. ۷۶٪درصد از مدیران فروشگاهها، کار خود را در ابتدا به صورت ساعتی، با والمارت شروع کردهاند! و والمارت فرصتهای شغلی مناسب را، در اختیار آنها قرار داده است.
شرکت والمارت، دو سوم هزینه درمان کارکنان خود را، میپردازد. از لحاظ تنوع نیروی انسانی، والمارت یک شرکت ممتاز است. ۸۱۵هزار زن و ۳۷۵هزار نفر غیر آمریکایی، در والمارت مشغول بهکار هستند
.
فروش
امروزه والمارت بزرگترین خردهفروش جهان، با درآمدی معادل ۴۴۶ $ میلیارد دلار است. این شرکتی است، که پنج سال بعد از آغاز فعالیت در سال ۱۹۶۲، تنها ۱۲ $ میلیون دلار فروش داشت. در سال ۲۰۰۵، درآمد ۳۱۲ $ میلیارد دلاری، سود ۱۱٫۲ $ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱فروش آن، به رقم ۴۴۶٫۹۵۰ $ میلیارد دلار رسید، که سود خالصی برابر ۱۵٫۶۹۹ $ میلیارد دلار را، برای این شرکت آمریکایی به همراه آورد.
والمارت اولین شرکتی بود، که در سال ۱۹۹۷از مرز فروش ۱۰۰ $ میلیارد دلار عبور کرد. میزان فروش روزانه نیز، در سال ۲۰۰۲رکورد ۱٫۴۳ $ میلیارد دلار را شکست. فروش بینالمللی والمارت بالغ بر ۶۰ $ میلیارد دلار است.
بازارهای ایالات متحده
شرکت والمارت از زمان شروع فعالیتهای خود، همواره در حال پیشرفت فیزیکی در ایالات متحده بود ولی توسعه واقعی این شرکت از دهه ۱۹۸۰میلادی، بصورت انفجاری، آغاز شد…! در سال ۱۹۸۱به بازار جنوب شرقی آمریکا وارد شد و فروشگاههایی را در جورجیا، و کارولینای جنوبی احداث کرد. در ۱۹۸۲فلوریدا و نبراسکا را مورد هدف قرار داد. در آوریل ۱۹۸۳، اولین فروشگاه “سامز کلاب” را، که یک کلوپ عمده فروشی تخفیفی بود و بر مبنای عضوگیری عمل میکرد را، در شهر میدوست اکلاهما راهاندازی کرد.
همچنین فروشگاههای جدید والمارت در ایندیانا، نیومکزیکو و کارولینای شمالی افتتاح گردیدند و در تمام فروشگاهها، طرح «استقبال از مردم» اجرا شد. در ۱۹۸۴این شرکت به بازار ویرجینیا وارد شد. در سال ۱۹۸۵شرکت بازارهای ویسکانسین و کلرادو را فتح کرد و در این زمان، تعداد فروشگاهها به ۸۸۲افزایش یافت. در ۱۹۸۶، مینسوتا نیز به بازار والمارت اضافه گردید.
دهه ۱۹۹۰، زمان رشد شدید و بیسابقه این شرکت بود و چندین ایده و تکنولوژی جدید در کسب و کار والمارت، بکار گرفته شد. در سال ۱۹۹۰، فروش در ایالات متحده نسبت به ۵سال گذشته، چهار برابر شد و به ۳۲ $ میلیارد دلار رسید. والمارت شرکت “مک لین” که یک شرکت خدمات توزیع غذایی بود را، خریداری نمود.
در ۱۹۹۱، حرکت به سمت بازارهای کنتیکت، دلاویر، ماین، مریلند، ماساچوست، نیوهمپشایر، نیوجرسی و نیویورک شروع شد. در سال ۱۹۹۲فعالیت شرکت در ۴۵ایالت ادامه داشت. در ۱۹۹۳فعالیت شرکت به بازارهای آلاسکا، هاوایی، واشنگتن توسعه یافت.
در سال ۱۹۹۵والمارت به پنجاهمین ایالت (ورمونت) نیز وارد شد. در ۲۰۰۳و ۲۰۰۴به عنوان بهترین شرکت آمریکایی شناخته شد. در ۲۰۰۵، والمارت بیش از ۳۸۰۰فروشگاه در ایالات متحده داشت. درحقیقت، حضور والمارت در آمریکا به شدت رشد پیدا کرد، به طوری که فاصله نزدیکترین فروشگاه والمارت، حتی در مناطق بسیار کوچک، کمتر از ۶۰مایل بود!
بازارهای بینالمللی
در سال ۱۹۹۱والمارت با افتتاح اولین شعبه، در مکزیکوسیتی به بازارهای بینالمللی وارد شد. در سال ۱۹۹۳بخش بینالمللی والمارت تأسیس شد و مدیریت آن به “بابی مارتین” واگذار گردید.
در ۱۹۹۴درحالیکه ۱۲۳فروشگاه در کانادا و ۹۶فروشگاه در مکزیک داشت، ۳کلوپ ورزشی را در هنگ کنگ راهاندازی کرد. در سال ۱۹۹۵، والمارت دارای ۱۹۹۵فروشگاه تخفیفی، ۲۳۹سوپرسنتر، ۴۳۳سامز کلاب، ۲۷۶فروشگاه بینالمللی و ۶۷۵هزار کارمند بود و فروشی معادل ۹۳٫۶ $ میلیارد دلار، در سال داشت.
در ۱۹۹۵تعداد ۸واحد جدید نیز، در آمریکای جنوبی، سه فروشگاه در آرژانتین و ۵فروشگاه در برزیل ایجاد کرد. در ۱۹۹۶از طریق یک قرارداد همکاری مشترک، به بازار چین نیز وارد گردید. سپس در سال ۱۹۹۹والمارت، وارد اروپا شد و با خرید “آیسدا” به مبلغ ۱۰ $ میلیارد دلار، به بازار خردهفروشی بریتانیا نیز دست یافت.
والمارت در سال ۱۹۹۸بر اساس یک قرارداد همکاری مشترک، به بازار کره جنوبی وارد شد. اما در ژوئیه ۲۰۰۶بعد از صدها میلیون دلار ضرر، بخاطر رقابت فشرده با سایر فروشگاهها، از بازار کره خارج شد. در تاریخ ۲۶ژوئیه ۲۰۰۶با دلایل مشابه، بازار آلمان را نیز ترک کرد و ۸۵فروشگاه موجود در این کشور، به “مترو آگ” فروخته شد.
بنیانگذار
سام والتون، خردهفروش افسانهای در سال ۱۹۶۲والمارت را بنیان نهاد. او در ۱۹۱۸زاده شد و در ابتدا پسر یک کشاورز ساده بود، که در سن پائین، بعلت ورشکستگی پدرش، خانه را بهمراه برادرش باد، ترک کرد و شروع به کار نمود… والتون معتقد بود:
راز موفقیت خردهفروشی آن است که آنچه مشتری میخواهد به او بدهی. شما وقتی به فروشگاهی وارد میشوید، که بیش از آنچه انتظار دارید فراهم است، به آن گرایش خواهید یافت و اگر به فروشگاهی بروید که راحت نیستید و به شما سخت میگذرد و یا فروشندگان آن متظاهر و پُر مدعا هستند، از آن متنفر خواهید شد!
والتون، بهترین حالت دوستانه، یک لبخند خوشامدگویی، ارائه کمک و نیز احترام را، اساس کار میدانست. او به همکاران خود میگفت:
ما با یکدیگر کار میکنیم. این راز پایداری ماست. ما هزینه زندگی را برای همه افراد کاهش خواهیم داد. فرصتی فراهم خواهیم آورد، که همه دنیا مزایای آن را ببینند و زندگی بهتری داشته باشند. ما به آنچه انجام میدهیم افتخار میکنیم…
والتون اصول باورهای خود را، در کتاب “ساخت آمریکا” (به انگلیسی: MADE IN AMERICA) عرضه کرد. سام والتون در سال ۱۹۹۲درگذشت. پس از او، فرزند ارشدش اس. رابسون والتون رهبری والمارت را در دست گرفت.
“رابسون والتون”، که مدرک دکترای حقوق دانشگاه کلمبیا را دارد، از ۱۹۶۹به شرکت والمارت پیوسته است.
در سال ۱۹۸۸ “دیوید گلاس” به مدیرعاملی برگزیده شد و از سال ۲۰۰۰نیز “لی اسکات” به عنوان مدیرعامل والمارت، سکان هدایت شرکت را در دست گرفت. او در سال ۱۹۷۹به والمارت پیوست و به عنوان معاون مدیر حملونقل، مدیر حملونقل و نایب رییس بخش توزیع فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۲به سمت نایب رییس اجرایی پشتیبانی و در سال ۱۹۹۵به نایب رییس اجرایی بخش فروش رسید.
اسکات، کارشناس بازرگانی از دانشگاه پیتسبرگ است. او بر این باور است، که فروش و سود خوب شرکت در سال ۲۰۰۵، به ۱٫۸میلیون همکاری تعلق دارد، که هر روز سختکوشند و به مشتریان در بیش از ۶۲۰۰فروشگاه در سراسر جهان خدمت ارائه میدهند.
لی اسکات مسئولیت مدیرعاملی را بسیار بیش از قدرت خود میدانست. او میگوید:
… البته باور همگانی این است، که به محض آنکه مدیرعامل شدی، میتوانی دستور دهی و کارها هم انجام شود. اما حقیقت آن است، که تنها با نفوذ در دیگران، میتوان اثری برجای گذاشت.
در حال حاضر، مایکل دوک مدیر عامل اجرایی والمارت است و ریاست هیئت مدیره والمارت، بر عهده رابسون والتون فرزند ارشد سام والتون میباشد.
از اعضای دیگر هیئت مدیره والمارت، میتوان به: کریستی والتون؛ ثروتمندترین زن در ایالات متحده و دوازدهمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۲، آلیس والتون (تنها دختر سام والتون و دومین زن ثروتمند ایالات متحده) و نیز جیم والتون فرزند دیگر سام، اشاره کرد
.
ابتکارها
در اواخر سال ۲۰۰۵، وال مارت فروشگاههای جدیدی را طراحی نمود. یکی در تگزاس و دیگری در کلرادو، که دارای توربینهای بادی، صفحات خورشیدی نورگیر، دیگهای بخار با سوختهای زیستی، یخچالهای خنککننده آب و باغهای مخصوص بود. این ساختمانها دارای بسیاری از تجهیزات برای کاهش هزینهها و تکنولوژیهای صرفهجویی در انرژی بودند.
در مارس ۲۰۰۶، وال مارت تلاش کرد، تا با افتتاح سوپرسنترهای جدید در پلانوتگزاس و ایجاد جذابیت و گیرایی بیشتر، افراد مرفهتر را جذب کند و از رقبای خود مثل تارگت، پیشی بگیرد. این فروشگاههای جدید، از ویژگیهایی مانند کفپوشهای چوبی، راهروهای عریض، رستوران سوشی، کافی شاپ و ساندویچ فروشی با خدمات اینترنت رایگان، رستوران و ارائه آبجو و مشروبات گرانقیمت، همچنین وسایل الکترونیکی بسیار پیشرفته برخوردار بودند. در واکنش به محبوبیت سوپرمارکتهای غذای طبیعی، والمارت در ماه می ۲۰۰۶برای افزایش تعداد غذاهای طبیعی در این فروشگاهها برنامههایی را اجرا نمود.